оп

Вперше перевезення залізницею почались у зв’язку з розвитком великого промислового виробництва на початку ХIХ століття. На першій в світі залізниці загального призначення рух було відкрито 27 вересня 1825 року у Великобританії на лінії Стоктон – Дарлінгтон.

Сучасні конфігурації залізниць України в основному сформовані ще до 1-ої світової війни,  довжина залізничних колій була 156000 км (за винятком Західної України). Перша залізниця на території Україні, що з’єднувала Львів та Перемишль побудована в 1861 році. Важливе місце у безпеці руху поїздів займала професія обхідника колії.

Спочатку «колійного охоронника» називали обхідником. Обхідник повинен був знати кожну шпалу на своїй ділянці довжиною в 7-8 кілометрів. Завдяки таким спеціалістам у 19 столітті вдалось запобігти багатьом аваріям на залізничній дорозі. До кінця 1960-х років професію «обхідник» було замінено на професію «монтер колії».

Сьогодні колійне господарство становить одну з найважливіших галузей залізничного транспорту, від якої суттєво залежить здійснення перевізного процесу. Тому в сучасних умовах пріоритетами розвитку залізничної мережі України є модернізація і технічне переоснащення колій.
 Монтер колії та штучних споруд виконує роботи з монтажу, демонтажу та ремонту конструкцій верхньої споруди колій і наземних ліній метрополітену; організовує виконання робіт з поточного утримання й ремонту колій та штучних споруд. Утримує колії та штучні споруди у належному стані, який забезпечує безперебійний і безпечний рух поїздів. Оглядає колії і штучні споруди за встановленим терміном. Виявляє пошкодження, що з'являються в елементах верхньої будови колій, земляному полотні, штучних спорудах, виконує роботи щодо їх запобігання, а також для продовження термінів служби верхньої будови колій. Організовує та виконує роботи з підготовки колій до роботи у зимовий період. Очищує колії від снігу і піску, утримує і ремонтує колії на пучинах, а також готує колії і штучні споруди на випадок весняних і зливових вод, ліквідує пошкодження на коліях і штучних спорудах, які викликані стихійними явищами. Забезпечує рух поїздів під час виконання колійних робіт.

Забезпечує утримання в належному стані інструменту, механізмів, інвентарю, сигнальних пристроїв, матеріалів і комор для їх зберігання.

Повинен знати: будову залізничної колії і штучних споруд; правила і технологію виконання робіт з їх поточного утримання і ремонту; дефекти елементів верхньої будови колії і штучних споруд; габарити рухомого складу і наближення будівель; правила проведення вимірів за допомогою інструменту і приладів, які використовують у поточному утриманні і ремонті колії штучних споруд; інструкції з поточного утримання залізничних колій та штучних споруд; інструкцію щодо забезпечення безпеки руху поїздів під час виконання колійних робіт; правила охорони праці під час ремонту та утримання залізничної колії та споруд; будову колійного гідравлічного та електричного інструменту і механізмів; правила охорони праці працівників залізничного транспорту на електрифікованих лініях; технолого-нормувальні карти виконання колійних робіт.